26.10.2013

Tolerancja...

Witajcie!
Zanim zacznę na temat, pokrótce jeszcze się przedstawię. Mam na imię Ania, na Stardoll można mnie znaleźć pod nickiem Anika6. Za ok 4,5 miesiące skończę 18 lat (tak, ciągle liczę :d). Co do zainteresowań, to uwielbiam mangę i anime, granie w karty, włóczenie się po mieście z kawą, lubię też matematykę. Jeśli ktoś chciałby ma podobne zainteresowania i chciałby pogadać, albo po prostu chciałby pogadać, to zapraszam :) Przejdźmy jednak do meritum.
_______________________________________________

Tolerancja. Każdy zna to pojęcie i wie mniej więcej, co ono oznacza. Zapewne w szkole, gdzieś na lekcji polskiego przewinęła wam się tematyka związana z tolerancją.
Jaka jest jej definicja?:
"tolerancja [łac. tolerantia ‘cierpliwość’, ‘wytrwałość’], socjol. postawa zgody na wyznawanie i głoszenie poglądów, z którymi się nie zgadzamy, oraz na praktykowanie sposobu życia, którego zdecydowanie nie aprobujemy, a więc zgody na to, aby zbiorowość, której jesteśmy członkami, była wewnętrznie zróżnicowana pod istotnymi dla nas względami."
Źródło: Encyklopedia PWN 



Aby wam to uprościć podam przykład:
Wasza przyjaciółka jest niezmiernie roztrzepana. Ubiera się dosyć niechlujnie, robi wszystko na ostatnią chwilę. W gruncie rzeczy dobrze jej się z tym żyje, bo najlepiej pracuje pod presją. Wy jesteście jej przeciwieństwem-zawsze wszystko schludnie, na czas. Przez to dziewczyna wydaje się wam zupełnie dziwna, inna niż wy. Jednak nie ganicie jej za to. Rozumiecie, że ona po prostu taka jest i ma prawo żyć, jak chce.
Oczywiście gdy mówi się o tolerancji, często chodzi o tolerancję religijną lub rasową, aczkolwiek jest ona tak naprawdę obecna w każdym aspekcie naszego życia.

Wszystko wydaje się takie proste-dajmy ludziom wolność, oni mają własny sposób na życie. No tak, tylko że raczej pod tolerancje nie podchodzą mordercy, terroryści, złodzieje i inni, którzy działają na szkodę społeczeństwa, a nawet po prostu jednostek. Jak przeczytamy dalej:
"Wyjątkami są jedynie sytuacje, w których owe postawy zagrażają bezpieczeństwu osób oraz ich mienia (tolerancja nie rozciąga się więc np. na zabójców, gwałcicieli czy złodziei)"
To raczej oczywiste, że nie będziemy tolerować kogoś, kto zagraża naszemu mieniu, zdrowiu czy nawet życiu. Ale z tą kwestią wiąże się inna, czasem poruszana np.: przy tematach związanych z homoseksualistami-tolerancja nietolerancji.
"A bo to są pi**dolone pe*ały! Jak ja ich nienawidzę!!!!! Mam do tego prawo, to wy jesteście nietolerancyjni, bo mnie nie tolerujecie!!!!!!!1111oneoneone"


"nietolerancja-brak szacunku, wyrozumiałości dla cudzych przekonań, poglądów i postaw, jeśli różnią się one od własnych; łączy się z reguły z ich negatywną oceną oraz potępieniem."

Czy przeciwdziałanie nietolerancji jest w takim razie nietolerancją?
Na to pytanie ciężko mi odpowiedzieć. Osobiście uważam, że brak tolerancji jest szkodliwy dla relacji międzyludzkich i nie powinno się go o tyle tępić, co starać mu zapobiegać, uczyć ludzi szerszego spojrzenia na świat.

A wy? Co o tym myślicie?
Jesteście tolerancyjni?
Spotkaliście się kiedyś z ekstremalnym przypadkiem nietolerancji?
Czy można mieć prawo do nietolerowania nietolerancji?

18 komentarzy:

  1. Uważam ze każdy powinien umieć tolerować druga osobę. Osobiście staram się być tolerancyjna ale czasami jest to bardzo trudne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy i pouczający post. Ja staram się być tolerancyjna, ale nie zawsze mi to wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem tolerancyjna, ale do czasu, bo potrafię wybuchnąć. Artykuł dobry, powodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest za krótki?
      Zazwyczaj pisałam dłuższe i wszyscy narzekali, że za długie, a teraz to już nie wiem...

      Usuń
  4. "Czy przeciwdziałanie nietolerancji jest w takim razie nietolerancją?" - to pytanie mnie zaciekawiło :) Lubię pytania, na które nie ma odpowiedzi. Dobry artykuł! I wiesz? Jak podawałaś przykład tolerancji, to tak jakbyś opowiadała o mojej koleżance i o mnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie ta kwestia niezwykle mnie ciekawi, bo niestety Ci, którzy są wręcz agresywnie nietolerancyjni, bronią się (a raczej atakują) twierdzeniem, że to inni nie tolerują ich nietolerancji.
      Ostatnio miałam warsztaty z typów osobowości MBTI i tam właśnie były przeciwstawione sobie typy J (ten ułożony) i P (bardziej nieogarnięty, jak ja xd), dlatego właśnie to mi przyszło na myśl :)
      A tak w ogóle dziękuję wszystkim za opinie ^^

      Usuń
  5. Świetny artykuł, życzę powodzenia w dalszym pisaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Artykuł ok. Nawet bardzo ok. Nie jest za krótki, ani za długi. Kilka pytań i stwierdzeń mnie zaciekawiło. Powodzenia.
    daniop30

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię pytania, na które nie ma odpowiedzi. Dobry artykuł! I wiesz? Jak podawałaś przykład tolerancji, to tak jakbyś opowiadała o mojej koleżance i o mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiedziałam, że Twój artykuł będzie wart czytania. Osobiście wolę jak piszesz dłuższe, ale rób tak jak robisz dla dobra ogółu ;>

    Ja sama jestem tolerancyjna, lecz są 2 rzeczy, których nie potrafię tolerować - ludzka głupota i inna "muzyka", czyli taka, której sama nie znoszę. Nie zamierzam tego zmieniać, przeciwnie - jestem z tym pogodzona.
    Co jeszcze do nietolerancji, irytuje mnie homofobia i to całe pieprzenie, że niby to wbrew naturze, a homoseksualizm to choroba. To właśnie homofobia jest chorobą.
    Kurde, pełno powtórzeń, ale nieważne XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło, że podobają Ci się moje artykuły ^^
      Szczerze mówiąc to jakoś weny nie miałam, analiza wiersza Tetmajera na polskim, która okazała się jednak wypracowaniem o analizie i interpretacji w świetle epoki i innych jego dzieł wyprała mnie z wszelkich sił pisarskich. No i co chwila przeszkadzała mi siostra. Tak, to kara za pisanie na ostatnią chwilę xd Następnym razem się poprawię C:
      Tak wgl. myślałam o napisaniu o homoseksualistach i homofobii, ale nie wiem, czy to odpowiedni temat. Chwilę poczekam, bo na razie mam kilka innych pomysłów.

      Usuń
  9. Uważam, że jestem tolerancyjna. Mam taką zasadę: żyj jak chcesz tylko nie rób komuś krzywdy. Nie mam nic przeciwko osobą o innym zachowaniu, upodobaniach, wyznaniu, kolorze skóry cz seksualności. Niech żyją sobie jak chcą.
    I niech nikt nie dyktuje inny jak maja żyć. To mnie najbardziej wkurwia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Artykuł na prawdę świetny, masz cudowną składnię i potrafisz posługiwać się językiem (bez skojarzeń). :)

    Agatka_IS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Pisanie do zboczucha z bujną wyobraźnią, żeby nie miał skojarzeń.... xD

      Usuń
  11. Uwielbiam Twoje artykuły. :)
    Staram się być tolerancyjna, ale jak mi się coś nie podoba, to się z tym nie kryje. Moje poglądy trzeba po prostu zaakceptować.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny artykuł!
    Sama staram się być tolerancyjna.

    OdpowiedzUsuń