11.03.2015

Perfekcyjna Pani Konta: Prezentacja (część II)

Dziś przechodzimy do samego sedna sprawy jeśli chodzi o prezentację - a mianowicie do jej tworzenia! Na początku zajmiemy się tekstem, a w następnej części skupimy się na oprawie graficznej (choć dziś również i o tym trochę). Jako narzędzia posłuży nam to, co znajduje się tylko w edytorze prezentacji.



Od czego zacząć?
Ja lubię sobie wszystko zaplanować i - jeśli jest to możliwe - rozrysować. Taki plan prezentacji utworzyłabym na kartce: gdzie umieścić jakie informacje, jak duży dać nagłówek, w jakim kolorze ma być tekst itp. Jest to całkiem pomocne przy przekładaniu tego na wersję wirtualną.

Jaką formę wybrać?
W tej chwili na myśl nasuwają mi się trzy rodzaje chyba najczęściej spotykanych prezentacji: (1) pisana w pierwszej osobie, w formie pamiętnika bądź autobiografii lub czegoś w tym stylu; (2) z wypisanymi po różnych znakach (pionowych kreskach, serduszkach, gwiazdkach itp.) podstawowymi informacjami o sobie i najważniejszymi zainteresowaniami, osobiście moja ulubiona!; (3) opis siebie pisany w trzeciej osobie, coś w stylu opowiadania o samym sobie. Wszystkim tym formom niebawem przyjrzymy się bliżej.
→ Oczywiście, oprócz samej treści o sobie, możemy dodać ulubiony cytat, zdjęcia albo cokolwiek, co chcielibyście zobaczyć w swojej prezentacji. W poszukiwaniu prezentacji natknęłam się na wiele wersji w języku angielskim, co jest bardzo dobrym pomysłem - osoby z innych państw również będą mogli się czegoś o nas dowiedzieć.

Jakie możliwości mamy w edytorze?
W dwóch słowach: bardzo skromne. Możemy jedynie możemy tylko pogrubić/pochylić/podkreślić/skreślić czcionkę, zmienić jej styl i kolor, jak również jej tła, przenieść tekst do lewej, do środka, do prawej lub go wyjustować. Co więcej, możemy zmienić rozmiar czcionki, jednak jest to moim zdaniem dość problematyczne (czasem, gdy chcę go zmienić, w ogóle nie działa).

Zasady uniwersalne:
1. Pamiętaj o ortografii, interpunkcji i poprawnej składni zdania - takie teksty przyjemniej się czyta.
2. Nie używaj zbyt dużo bardzo jaskrawych kolorów - zazwyczaj wyglądają nieestetycznie.
3. Emotikony czasem są naprawdę zbędne, ale jeśli bardzo chcesz ich użyć - zachowaj umiar. 
4. Uporządkuj informacje, nie powtarzaj się: jeśli jest mowa załóżmy o muzyce, w jednym miejscu zawrzyj wszystkie informacje na ten temat - nie wracaj do tego kilka razy.
5. Posegreguj części prezentacji, coś w stylu planu wydarzeń: najpierw część "o mnie", potem ewentualne uwagi dot. poprzedzającej je części, co masz na sprzedaż/co projektujesz, prośby o głosy itp.
6. Pamiętaj, aby prośby o głosy, zaproszenia do Starbazzaru, czy cokolwiek tego pokroju, było wyraźne, ale nie nazbyt krzykliwe.

No to do dzieła - edytujemy!


► TYP 1: Ja, czyli w pierwszej osobie
1. Przywitaj się - interakcje z czytelnikiem prezentacji są wskazane, choć niekonieczne.
2. Przedstaw się, powiedz coś o sobie. Następnie - jeśli chcesz - rozwiń część o wyglądzie/cechach charakteru/zainteresowaniach itd.
3. Podsumuj całość, dodaj inne elementy (typu zaproszenia, prośby, osiągnięcia - co chcesz). Możesz się podpisać, pozdrowić, podziękować za bycie zainteresowanym prezentacją i jej przeczytanie. Cokolwiek - wybór należy do Ciebie!
4. Żeby nie było zbyt nudno, warto dodać trochę koloru, np. zaznaczyć pierwsze litery akapitów bądź wyrazy, na które chcesz, aby czytelnicy zwrócili uwagę.

Przykład prezentacji - by me. O dziwo, nie znalazłam żadnej w miarę estetycznej i odpowiednio długiej prezentacji pisanej w pierwszej osobie (a wydawało mi się, że jest najpopularniejsza), więc postanowiłam sama coś naskrobać. Zaznaczam, że jest ona niepełna.

► TYP 2: Po przecinku
1. Wybierz informacje o sobie, które chcesz przekazać w prezentacji.
2. Wyodrębnij te trzy (do pięciu) najważniejszych i zrób z nich nagłówek (opcjonalne).
3. Wymień wszystkie pozostałe informacje hasłami, jednym słowem.
4. Możesz je posegregować i utworzyć grupy: jedzenie, muzyka, w rzeczywistości, filmy i seriale itd.
5. Informacje możesz wymieniać po przecinku, choć ciekawiej będzie jeśli użyjesz znaków z Tablicy znaków, np.: | ‖ - –  / ● • ▪ ▫. Warto postawić spację z obu stron znaku, żeby wyrazy się z nimi nie stykały, gdyż potem może to wyglądać nieestetycznie.
6. Potem możesz dodać coś jeszcze (prośby, osiągnięcia itp.)

Przykład prezentacji - Paula2323 (fragment).
Gratulacje! Kliknij w jajko, zaloguj się na Doodle poprzez konto Google i zapisz.

► TYP 3: Ona, czyli o mnie w trzeciej osobie
1. Tutaj odsyłam do typu 1 - poszczególne elementy będą podobne, tylko tekst należy pisać w trzeciej osobie, jak narrator w opowiadaniu (XYZ ma obsesję na punkcie papug - w domu ma ich dziesięć, na pewno nie widziałeś takiego papugo-maniaka jak ona!). 
2. Można zrezygnować z przywitania, chyba że czytelnika wita narrator (ale oczywiście nie mówimy tego wprost ;).
3. Wszelkie inne uwagi, prośby i zaproszenia piszemy w już pierwszej osobie (wyobrażacie sobie coś takiego: "XYZ prosi o głosy na Covergirl"?).

Przykład prezentacji - justynkkaaa (fragment). Po angielsku, w trzeciej osobie. Można? Można. Zachęcam do dbania o szczegóły, bo - jak możemy zauważyć - pierwsza gwiazdka napisana jest w pierwszej osobie.
_________________________

Na dziś to byłoby wszystko. Gratuluję osobom, które przebrnęły przez całość, myślałam, że wyjdzie krócej. W następnej części, tak jak mówiłam, skupimy się bardziej na oprawie graficznej.
Audycja zawierała lokowanie propozycji i przykładów.

Który typ prezentacji jest Waszym ulubionym?
 A może znacie jakieś inne? Macie swoje "szablony", które zazwyczaj stosujecie?
Co sądzicie o tym artykule? Okazał się pomocny?
#tylepytań :v

7 komentarzy:

  1. Ja nie rozumiem po co tyle informacji umieszczać w swoich prezentacjach - większość i tak tego nie czyta.

    OdpowiedzUsuń
  2. zgadzam sie, że większość nie czyta jak zobaczy za dużo treści. Najczęściej zwracam uwage na prezentacje z wishlistami i z własnymi projektami, bo wiadomo, że osoba jest konkretna. Jeżeli prezentacja jest prosta tzn przejrzysta to też czytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam drugi typ prezentacji, ale nie wszystko jest pogrupowane kategoriami, po prostu mi się nie chcę. XD
    Post bardzo przyjemny!

    OdpowiedzUsuń
  4. ja kiedyś postanowiłam zrobić sobie super, wypasioną prezentację, poświęcając na to parę godzin, po czym... nie mogłam jej zapisać ponieważ rzekomo zawierała nieodpowiednie słowa >.< próbowałam zmieniać poszczegolne wyrazy, kombinowałam na kazde możliwe sposoby, na darmo oczywiście. no i sobie odpuściłam, a na chwilę obecną moja prezentacja wygląda jak.. kupa XD strasznie chaotycznie, chociaż jakby spojrzeć na to w inny sposób- tym, że jest taka niechlujna, oddaje właśnie mój charakter XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie wiem, czy kiedykolwiek jeszcze raz spróbuję, ale muszę przyznać, że post jest w tym kierunku zachęcający, czekam zatem na następny :p

      Usuń
  5. W sumie to moja prezentacja nie wpasowuje się w żaden z podanych typów :p Świetny post, jak zwykle dobrze napisany i konkretny ^^

    OdpowiedzUsuń